werx > hobby.* > hobby.elektronica

J (14.06.2019, 16:26)
Ook gemerkt dat de service van elektronicabedrijven niks meer is?
Vroeger kon je probleemloos een aankoop omruilen voor een nieuw
exemplaar als je er niet tevreden over was of er een defect aan was.
Tegenwoordig doen ze dat niet zomaar meer. Ze willen het om te ruilen
product eerst zelf uittesten en als het naar hun mening goed
functioneert wordt je weer weggestuurd. Bijvoorbeeld bij de
mediamarkt: ik ging terug met een pasgekochte muis die het bij mij
niet deed. Wordt daar dan uitgetest en terug op de balie gelegd met de
mededeling: "doet het gewoon". Dan wordt je weer weggestuurd. De
tweede keer wilden ze het gelukkig wel omruilen. Nu weer bij een
telecomwinkel: Ik ga terug met een gsm bureautelefoon van fysic( een
speciale gewone telefoon werkend op een mobiele simkaart i.p.v. op de
vaste telefoonaansluiting) die naar mijn mening niet goed functioneert
omdat hij soms uitvalt en dan weer opnieuw opstart en het netwerk
opnieuw gaat zoeken. Wordt daar uitgetest en in dat korte tijdsbestek
treedt het uitvallen niet op. Wordt je weer weggestuurd. Ook
meegemaakt? Naar mijn mening moet de klant altijd probleemloos om
kunnen ruilen als het product naar zijn mening niet voldoet. Zonder
verder gezeur. Dat was vroeger ook zo. Nu niet meer?
O. Udeman (14.06.2019, 16:49)
Op 14-6-2019 om 16:26 schreef J:
[..]
> meegemaakt? Naar mijn mening moet de klant altijd probleemloos om
> kunnen ruilen als het product naar zijn mening niet voldoet. Zonder
> verder gezeur. Dat was vroeger ook zo. Nu niet meer?


Nee en dat is ook nooit zo geweest. Alleen als je koopt via internet heb
je een wettelijke bedenktijd, bij kopen in een winkel alleen als de
verkoper dat als optie aanbiedt.
Zie verder:
Izak van Langevelde (14.06.2019, 17:07)
On Fri, 14 Jun 2019 16:26:07 +0200, J wrote:

> Ook gemerkt dat de service van elektronicabedrijven niks meer is?


'ns Even turven:
- Ik bied mijn defecte MacBook Pro ter reparatie aan bij MacCity, een
bedrijfje van oplichter Michel Beijsens uit Lemmer. MacCity schuift de
laptop door naar MicroFix in Amsterdam, en daar hebben ze zeven weken
nodig het moederboard te vervangen, a raison van EUR 700. Als dit
onderdeel het na anderhalf begeeft, blijkt uit onderzoek dat dit een
opgelapt tweedehandsje was. MacCity, Microfix en Apple schuiven mijn
beroep op garantie terzijde; Apple heeft de laptop, hoe comfortabel, als
vintage verklaard, hetgeen betekent dat ze geen service meer hoeven te
verlenen. Sindsdien is het hier oorlog met de fam Beijsens, Microfix en
Apple, de eerste medewerker die ik in mijn vingers krijg komt thuis in een
plastic zak.
- Samen met een zwager kocht ik een laptop bij Kyhan in Emmeloord. Elke
documentatie ontbreekt, is verdacht, maar Kyhan bezweert dat de laptop
nieuw is, want laptops worden tegenwoordig allemaal zonder documentatie
geleverd, zo wordt ons verzekerd. Navraag bij Asus leert dat het hier een
opgelapt tweedehandsje betreft. Kyhan is zo verstandig de koop te
ontbinden, en het volledige aankoopbedrag terug te betalen.
- Samen met een zwager informeerde ik naar een laptop bij Cruz Computers
in Emmeloord. De laptop van onze keuze bleek in de catalogus te boek te
staan als 'renew'. Pas na aandringen werd uitgelegd dat dit betekende dat
de laptop retour gekomen was van een klant. Mijn opmerking dat het ding
dan tweedehands is, werd terzijde geschoven met de opmerking dat het ding
echt nieuw was, maar dat er geen mooie doos meer omheen zat. We zijn
meteen vertrokken.
- Bij CoolBlue een scanner gekocht. Bij bezorging bleek de doos geopend
te zijn geweest, de scanner zat onder de vette vingers, en de
transportbeveiliging zat er niet meer op. Het ding is meteen retour
gegaan, en de klantenservice reageerde gemaakt 'ontsteld'.
Izak van Langevelde (14.06.2019, 17:12)
On Fri, 14 Jun 2019 16:49:54 +0200, O. Udeman wrote:

> Op 14-6-2019 om 16:26 schreef J:
> Nee en dat is ook nooit zo geweest. Alleen als je koopt via internet heb
> je een wettelijke bedenktijd, bij kopen in een winkel alleen als de
> verkoper dat als optie aanbiedt.
> Zie verder:


De klant heeft recht op een deugdelijk product, al koopt 'ie het in winkel
die rood met witte stippen is geschilderd.
Rob (14.06.2019, 18:03)
J <noemail> wrote:
[..]
> meegemaakt? Naar mijn mening moet de klant altijd probleemloos om
> kunnen ruilen als het product naar zijn mening niet voldoet. Zonder
> verder gezeur. Dat was vroeger ook zo. Nu niet meer?


Ik vind dat wel terecht. Tegenwoordige apparatuur is complexer, en
het zal vaker voorkomen dat een op zich goed apparaat het bij de klant
toch niet doet, door een oorzaak waar de fabrikant en leverancier van
het apparaat geen invloed op hebben. Bijvoorbeeld met die muis: die
muis is natuurlijk goed maar wellicht is je USB poort stuk of er is
wat met het operating system aan de hand. Een muisleverancier kan daar
niet verantwoordelijk voor worden gehouden.

"probleemloos kunnen ruilen als service" (en ook als recht bij koop
op afstand) dat is niet gratis! Wij betalen dat met zijn allen doordat
de leverancier de onkosten die hij hier aan heeft moet omslaan over
alle verkochte producten, en misschien wil ik wel helemaal niet
meebetalen aan jouw onhandigheid bij het gebruik van een muis, of aan
het naar willekeur terugsturen van allerlei spullen zoals bepaalde
mensen tegenwoordig schijnen te doen.
Izak van Langevelde (14.06.2019, 18:30)
On Fri, 14 Jun 2019 16:03:17 +0000, Rob wrote:

> J <noemail> wrote:
> Ik vind dat wel terecht. Tegenwoordige apparatuur is complexer, en het
> zal vaker voorkomen dat een op zich goed apparaat het bij de klant toch
> niet doet, door een oorzaak waar de fabrikant en leverancier van het
> apparaat geen invloed op hebben. Bijvoorbeeld met die muis: die muis is
> natuurlijk goed maar wellicht is je USB poort stuk of er is wat met het
> operating system aan de hand.


Ik zou zeggen, probeer je geluk 'ns in het casino, met je alwetendheid
zul je vaak winnen. Een paar jaar geleden kocht ik een muis die toch echt
gewoon defect was. Stuk. Kapot. Gelukkig kon ik 'm probleemloos omruilen,
maar ik zou niet hardop durven zeggen dat de muis van OP 'natuurlijk goed'
is...
Rob (14.06.2019, 18:55)
Izak van Langevelde <eezacque> wrote:
> On Fri, 14 Jun 2019 16:03:17 +0000, Rob wrote:
> Ik zou zeggen, probeer je geluk 'ns in het casino, met je alwetendheid
> zul je vaak winnen. Een paar jaar geleden kocht ik een muis die toch echt
> gewoon defect was. Stuk. Kapot. Gelukkig kon ik 'm probleemloos omruilen,
> maar ik zou niet hardop durven zeggen dat de muis van OP 'natuurlijk goed'
> is...


Als iemand een muis gaat kopen is dat vaak omdat de vorige "defect is".
Als de nieuwe muis dan ook "defect lijkt" en terug gebracht wordt, de
verkoper prikt hem in een computer en daar werkt ie gewoon, dan geef ik
meer voor het standpunt van de verkoper dat ie gewoon goed is dan voor
dat van de koper die beweert dat ie het niet doet (terwijl daar vast een
andere oorzaak voor is).
O. Udeman (14.06.2019, 18:57)
Op 14-6-2019 om 17:12 schreef Izak van Langevelde:
> On Fri, 14 Jun 2019 16:49:54 +0200, O. Udeman wrote:
> De klant heeft recht op een deugdelijk product, al koopt 'ie het in winkel
> die rood met witte stippen is geschilderd.


Dat ontken ik toch niet. Ik wijs alleen op de bedenktijd (die niet
onbeperkt is maar wettelijk alleen geldt bij koop op afstand) en in een
dergelijk geval een escape biedt gedurende de eerste 14 dagen na aankoop
bij 'moeilijke' discussies met hoog welles-nietes gehalte.
J (19.06.2019, 12:40)
On 14 Jun 2019 16:55:20 GMT, Rob <nomail> wrote:

>Als iemand een muis gaat kopen is dat vaak omdat de vorige "defect is".
>Als de nieuwe muis dan ook "defect lijkt" en terug gebracht wordt, de
>verkoper prikt hem in een computer en daar werkt ie gewoon, dan geef ik
>meer voor het standpunt van de verkoper dat ie gewoon goed is dan voor
>dat van de koper die beweert dat ie het niet doet (terwijl daar vast een
>andere oorzaak voor is).


Hoe kan het dan dat de tweede muis van de mediamarkt het bij mij wel
deed? Kan dan niet aan mijn usb poort liggen.
J (19.06.2019, 12:43)
On 14 Jun 2019 16:03:17 GMT, Rob <nomail> wrote:

>"probleemloos kunnen ruilen als service" (en ook als recht bij koop
>op afstand) dat is niet gratis! Wij betalen dat met zijn allen


Ik wil best wat meer betalen voor een goede service. Vroeger was de
service altijd goed.

> doordat
>de leverancier de onkosten die hij hier aan heeft moet omslaan over
>alle verkochte producten, en misschien wil ik wel helemaal niet
>meebetalen aan jouw onhandigheid


Hoe kun je nu in vredesnaam onhandig zijn bij het gebruik van een
muis? De werking is doodsimpel.
J (19.06.2019, 12:45)
On 14 Jun 2019 15:07:40 GMT, Izak van Langevelde <eezacque>
wrote:

[..]
>te zijn geweest, de scanner zat onder de vette vingers, en de
>transportbeveiliging zat er niet meer op. Het ding is meteen retour
>gegaan, en de klantenservice reageerde gemaakt 'ontsteld'.


Wat een louche oplichters zijn bovenstaande bedrijven.
J (19.06.2019, 12:47)
On Fri, 14 Jun 2019 16:49:54 +0200, "O. Udeman" <noid> wrote:

>Nee en dat is ook nooit zo geweest. Alleen als je koopt via internet heb
>je een wettelijke bedenktijd,


Het gaat niet om bedenktijd: het product functioneert niet naar
behoren alleen de winkel bestrijdt dat.
Izak van Langevelde (19.06.2019, 12:49)
On Wed, 19 Jun 2019 12:43:33 +0200, J wrote:

> Hoe kun je nu in vredesnaam onhandig zijn bij het gebruik van een muis?
> De werking is doodsimpel.


Moet je 'ns aan Wim Kok uitleggen...
O. Udeman (19.06.2019, 12:53)
Op 19-6-2019 om 12:49 schreef Izak van Langevelde:
> On Wed, 19 Jun 2019 12:43:33 +0200, J wrote:
>> Hoe kun je nu in vredesnaam onhandig zijn bij het gebruik van een muis?
>> De werking is doodsimpel.

> Moet je 'ns aan Wim Kok uitleggen...


Rob (19.06.2019, 13:58)
Izak van Langevelde <eezacque> wrote:
[..]
> verlenen. Sindsdien is het hier oorlog met de fam Beijsens, Microfix en
> Apple, de eerste medewerker die ik in mijn vingers krijg komt thuis in een
> plastic zak.


Zoek eens op YouTube naar "Louis Rossmann".
Die kan het wel op componentnivo repareren. En maakt er video's over
waarin hij nogal expliciet verwoordt wat hij vindt van bovenstaande.

Soortgelijke onderwerpen